Педагогічні умови підготовки вихователів до професійної діяльності із дітьми дошкільного віку в інклюзивній освіті

Nataliia Sukhoviienko

Анотація


У статті представлені особливості формування педагогічних умов для підготовки майбутніх вихователів до професійної діяльності із дітьми дошкільного віку в інклюзивній освіті. Проаналізовані дефініції поняття «педагогічні умови» у науковій та педагогічний літературі. Представлено огляд педагогічних умов у доробках вітчизняних та закордонних дослідників проблеми професійної підготовки, зокрема підготовки фахівців інклюзивної освіти. За результатами дослідження означеної теми сформовані чотири взаємопов’язані та взаємодоповнюючі педагогічні умови, які є необхідними у процесі підготовки вихователів до професійної діяльності із дошкільниками у межах інклюзивної освіти.

Ключові слова


педагогічні умови; підготовка; професійна діяльність; вихователь; інклюзивна освіта; дошкільний вік

Повний текст:

PDF

Посилання


Akimova, O. Y. (2011). Inclusive education as a modern model for educating people with disabilities. Inclusive education: methodology, practice, technology: materials of the international scientific and practical conference. Moscow: MGPPU. (in Russian)

Aleksiuk, A. M., Aiurzanain, A. A., & Pidkasystyi, P. I. (1993). Organization of independent work of students in conditions of intensification of study: handbook. Kyiv: ISDO. (in Ukrainian)

Anishchuk, A. M. (2013). Training future educators for working with children under inclusive education. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu im. M. Hoholia. Seriia: Psykholoho-pedahohichni nauky, (5), 213-218. (in Ukrainian)

Busel, V. (Ed. in Chief). Great explanatory dictionary of modern Ukrainian language. Irpin: Perun. (in Ukrainian)

Holiuk, O. A. (2016). Organizational-pedagogical conditions of obtaining by future educators of the DNR of professional competencies for work in the inclusive environment. Osvita ditei z osoblyvymy potrebamy: vid instytualizatsii do inkliuzii, 79-82. (in Ukrainian)

Husakivska, S. S. (2013). Motivation in the professional training of future teachers of pre-school educational institutions. Ukrainskyi naukovyi zhurnal “Osvita rehionu”, 2. Retrieved from http://social-science.com.ua/article/1086. (in Ukrainian)

Davkush, N. V. (2011). Preparation of future educators of pre-school educational institutions for prognostic activities. (Author’s abstract of Candidate of Pedagogic Sciences Thesis). Crimean Humanitarian University, Yalta. (in Ukrainian)

Kupryianov, B. V. (2001). Modern approaches to the definition of the essence of the category "pedagogical conditions". Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta im. N. A. Nekrasova, (2), 101–104. (in Russian)

Lystopad, O. A. (2016). Theoretical and methodological principles of formation of professional-creative potential of future educators of pre-school educational institutions. (Doctor of Pedagogic Sciences Thesis). South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky, Odessa. (in Ukrainian)

Lutsan, N. I. (2014). Pedagogical conditions for the formation of professional mobility of a preschool teacher. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho derzhavnoho universytetu im. V. O. Sukhomlynskoho. Seriia: Pedahohichni nauky, 1.45, 87-89. (in Ukrainian)

Mashovets, M. A. (2015). Preparation of a modern teacher of preschool children in a changing socium. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 4 (48), 339-347. (in Ukrainian)

Popovych, O. M. (2016). Model of training future educators for the organization of constructive activity of preschool children. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Pedahohika ta psykholohiia, (1), 64-69. (in Ukrainian)

Sadova, I. I. (2015). Features of the future teacher training for the education of children with special needs in the context of inclusive education. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, (1), 313-318. (in Ukrainian)

Hafizullina, I. N. (2008). Formation of the inclusive competence of future teachers in the process of training. (Author’s abstract of Candidate of Pedagogic Sciences Thesis). Astrakhan State University, Astrakhan. (in Russian)

Shvets, T. A. (2016). Pedagogical conditions for the formation of professional skills of future teachers of pre-school educational institutions. (Candidate of Pedagogic Sciences Thesis). Kherson State University, Kherson. (in Ukrainian)


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.




##submission.copyrightStatement##

Лицензия Creative Commons
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

eISSN 2521-1234